Pages

Sunday, April 3, 2011

Ketahui " 8 Golongan Penghina Nabi "

Bismillah....

Pada zaman moden ini, ada pelbagai pihak dan individu yang menghina Nabi Muhammad s.a.w. Antaranya ialah seorang pelukis kartun Denmark dan penulis seperti Salman Rushdie dan Taslima Nasreen. Dalam sejarah Islam pula, terdapat 8 golongan yang menghina Nabi iaitu :

1) GOLONGAN KAFIR
Mereka menolak Islam dan menghina Nabi. Mereka menghina Nabi kerana yakin yang Nabi itu salah dan sesat. Mereka menuduh Nabi dengan pelbagai lagi tuduhan sehinggalah ALLAH memerintahkan Nabi supaya memerangi golongan ini seperti dalam sejarah peperangan-peperangan Islam.


2) GOLONGAN MUNAFIK
Golongan yang berpura-pura menganuti Islam dan menyembunyikan kekufuran. Mereka seolah-olah Islam tetapi terdapat perkara yang mereka tidak yakini. Golongan ini juga sampai pada suatu tahap mesti diperangi.


3) GOLONGAN AHLI KITAB
Golongan yang percaya pada ALLAH tetapi tidak percaya pada kenabian Muhammad s.a.w. Walaubagaimanapun golongan ini disuruh supaya diraikan selagi mana mereka tidak mengubah hukum ALLAH. Jika mereka mengubahnya, maka golongan ini juga mesti diperangi. Namun sejarah juga membuktikan terdapat golongan ahli kitab ini yang memeluk Islam.


4) GOLONGAN BERKEPENTINGAN
Contoh terbaik orang yang berkepentingan ialah seperti Abu Jahal dan pengikut-pengikutnya. Pernah terlintas di dalam hati mereka akan kenabian Nabi, namun mereka bimbang akan kehilangan kuasa jika mereka mengakui kebenaran Islam. Akhirnya mereka memerangi Nabi kerana ingin menjaga kepentingan mereka. Golongan ini mesti diperangi jika mereka menyerang Islam dari segala aspek.


5) GOLONGAN HASAD DENGKI
Golongan ini terdiri daripada bangsa Yahudi. Ini kerana mereka merasakan yang mereka lebih mulia daripada bangsa Arab pada ketika itu. Golongan ini hendaklah didakwah terlebih dahulu. Namun jika mereka memerangi Islam, barulah kita memerangi mereka.


6) GOLONGAN JAHIL
Golongan jahil ini ialah mereka yang membenci Islam tanpa Ilmu. Mereka merasakan yang tindakan mereka betul ketika menentang dan menghina Nabi. Namun golongan ini didoakan Nabi kerana meraka dianggap seolah-olah seperti sekumpulan umat Islam di Taif.


7) GOLONGAN BONGKAK
Golongan ini menolak Islam kerana sombong. Mereka menganggap mereka cukup cerdik dan agama ini hanyalah rekaan semata-mata. Golongan ini terdiri daripada sahabat-sahabat pada peringkat awal. Pernah suatu ketika Nabi Muhammad s.a.w mengajak mereka berdebat dan pada ketika yang lain Nabi mendakwah mereka melalui akhlak Baginda.


8) GOLONGAN YANG KECEWA
Ada juga golongan yang menghina Nabi kerana kecewa. Sebagai contoh : Semua anggota keluarganya telah Islam. Dia kemudiannya kecewa kerana tinggal berseorangan. Maka timbul banyak sangkaan-sangkaan buruk yang tidak benar terhadap Nabi. Namun apabila dia berhadapan dengan Nabi, hatinya tertarik dengan akhlak Baginda. Golongan ini seperti banyak terjadi ketika peristiwa Pembukaan Kota Mekah.

So, berdasarkan kepada “ 8 Golongan “ di atas….dapat kita renungkan dengan golongan masyarakat sekarang. Jika ada dalam kalangan masyarakat yang tergolong dalam salah satu golongan di atas, kita hendaklah melihat selagi wujud peluang untuk golongan ini kembali kepada Islam, maka hendaklah kita “ DAKWAH “ mereka. Tetapi jika kelihatan seperti sudah tidak dapat ditarik lagi kepada Islam ditambah lagi dengan ‘ Penghinaan ‘ mereka kepada Islam, maka golongan tersebut mesti DIPERANGI !!!

Wallahu’allam...

No comments:

Post a Comment