Pages

Saturday, April 16, 2011

Cetusan : Hukum ALLAH dah Relevan laaaa…......



“ Ish..kalau aku dapat sape yang curi henset aku, aku akan kerat 4 !!! “ Itulah luahan hati seorang kenalan sewaktu kami bertemu satu ketika dulu.

“ Begitu geram, marah ??? “ balas saya

“ Yelah, dalam hanset tulah aku simpan macam-macam maklumat, no phone mak ayah, no phone makwe aku pun skali. Hanset tu merupakan seolah-olah nyawa aku. “

“ sampai nak kerat 4 ??? “ soal saya

“ Ha, tu memang comfirm !!! Kalau dapat aku tak lepasnye, siaplah dia aku kerjakan “ akuinya terus-terang

Melihat dia marah sampai tahap macam tu, membuatkan saya tersenyum dalam hati. Bukan ape, saya dah mengenalinya beberapa tahun lalu. Masih segar dalam ingatan saya tentang perbualan kami 5 tahun yang lalu. Time tu dia begitu ‘sinis’ dengan hukum hudud.

“ Bagi aku lah kan, ayat Quran tentang hudud ni perlu dikaji & ditafsir balik la. Realiti dunia dah berubah bro.”

Saya terdiam, berfikir bagaimana siswa jurusan Pengurusan itu begitu ‘arif ‘ dalam ilmu tafsir Quran.

“ Kenapa macamtu plak ??? Syariat tu sesuatu yang evergreen, sesuai untuk setiap waktu & zaman “ balas saya

“ Bukan pe, aku fikir hudud ni kejam sangat laa. Asal curi je potong tangan. Habis macamane pencuri tu nak teruskan kehidupan ??? “

Begitulah besarnya simapatinya kepada pencuri. Walaupun saya dah cuba menerangkan bahawa sebagai hamba kita sepatutnya akur dengan segala suruhan yang diperintahkan, namun dia tetap berkeras dengan hujahnya. Ketika saya tengah bermati-matian cuba sedarkan dia yang ilmu manusia tu terbatas dan tak mampu menjangkau ilmu ALLAH yang sangat luas, dia menambah pula :

“ Tuhankan member kita akal, so kita gunakanlah akal tu untuk menghasilkan kreativiti dan inovasi bagi menyesuaikan hukum-Nya mengikut peredaran masa dan zaman“

“ Pergh !!! Kate-kate die bleh tahan gak “ bisik hatiku


Masih segar juga diingatan tentang bagaimana reaksinya ketika saya menegaskan bahawa kitalah yang sepatutnya tunduk dengan menyesuaikan keadaan dan masa menurut hukum ALLAH, bukannya hukum ALLAH yang diubahsuai mengikut masa dan keadaan. Dia begitu marah dengan kata-kata saya itu. Muzakarah itu hamper-hampir je menjadi medan mujadalah kerana hamper timbul riak-riak perbalahan, maka saya menukar tajuk perbualan. Bisik hati saya, semoga saatnya tiba juga untuk dia memahami hakikat sebenarnya.
Ya !!! Detik itulah yang berlaku sekarang. Mengingatkan kisah tersebut, membuatkan saya tidak melepaskan peluang untuk saya memberikan penjelasan sebenar walaupun masalah itu sudah lepas.

“ Kamu berubah “ kata saya tiba-tiba

“ Berubah apenye ??? “ soalnya

“ Kamu dah menyokong hudud sekarang “ balas saya tanpa berselindung

Dia terdiam. Mungkin ingatannya mula terusik oleh imbasan ‘ muzakarah ‘ kami tentang hudud beberapa ketika yang lepas. Saya tak kesah jika die menerima hudud tetapi just berbeza pandangan dari segi pelaksanaanya, tapi masalahnya dia menolah secara TOTAL….itu yang bahaya. Dia masih diam.

“ Tak simpati ke dengan pencuri hanset kamu ??? “ soal saya

“ Bukan tak simpati tapi……”

“ Tapi geram ? Marah or kamu rasa dizalimi kan ??? pintas saya

Sebenarnya saya bukan je simpati dengan nasibnya, tapi empati dengan kecurian hansetnya itu. Saya sendiri pernah kehilangan sesuatu yang disayangi and that’s why kenapa saya boleh berempati tahap kegeramannya walaupun tahap kegeraman saya tidaklah sampai berazam mengerat 4 si pencuri tersebut.

“ Hudud tak sampailah kerat 4, just kerat sebelah pergelangan tangan. Itupun dengan syarat yang begitu ketat, teliti dan rapi. Bukan untuk menyeksa, tapi sekadar mendidik pencuri dan menegakkan keadilan untuk masyarakat.”
Malihat dia diam, saya menambah lagi :

“ Jangan apabila hak ALLAH dicabar kita diam. Tetapi apabila hak kita tercabar, barulah kita marah. Jangan hanya apabila kita atau keluarga kita yang menjadi mangsa curi, rompak, ragut, zina dan rogol….barulah kita jadi menyokong hukum ALLAH “


Namun begitulah realiti masyarakat. Bile dah terkena batang hidung sendiri, barulah manusia sedar betapa relevannya hukum ALLAH.

So, tepuk dada and Tanya IMAN….

Wallahu’allam…

3 comments:

  1. seronoknya story ni!!afif punya kisah sebenar ker??-fawina...

    ReplyDelete
  2. nice one;) sentiase ade hikmah di sebalik sesuatu yang Allah SWT tetapkan. manusia kekadang terlupe yang pandangan manusia tu limited. bile dah ditunjukkan kebenaran baru nak beristigfar. semoge kite sentiase berpandangan positif;)

    ReplyDelete
  3. Fawina : yap....just brkongsi pngalaman...x de kaitan ngan sape2 same ade yg hdup or dh mninggal...
    Ayna : yap...Insya-ALLAH...smoga kite sntiasa positif....kate2 yg baik....

    ReplyDelete