Pages

Saturday, April 30, 2011

CETUSAN : Berterusannya kempen ‘pengeksploitasian‘ terhadap wanita


Adegan seorang lelaki asyik menonton siaran langsung sukan renang dan gimnastik di TV dimarahi isterinya kerap menjadi bahan lakaran para kartunis tanah air. Bukan apa, isteri meradang melihatkan keasyikan si lelaki melihat tubuh wanita yang terbabit dalam acara sukan tersebut.

Penulis akui, memang dunia sukan zaman kini kerap menampilkan atlet-atlet wanita yang memakai pakaian ‘ dedah sana dedah sini ‘, selain ditambah pula dengan acara sukan seperti bola tampar pantai malahan dalam acara olahraga pun pesertanya kini tampil dengan pakaian yang betul-betul ‘ daif ‘ seolah-olah tak cukup kain menyamai pakaian Mat Saleh di pantai. Sesetengah atlet wanita negara masih kekal dengan pakaian singlet + seluar pendek tapi ade segelintir yang sudah berani mencontohi pakaian seolah-olah atlet luar negara.

Dalam acara badminton misalnya, kebiasaannya peserta wanita tampil dengan baju-T + seluar pendek. Tapi mulai 1 Mei ini, pemain wanita dikehendaki memakai skirt pendek pula – itulah kod pakaian terbaru Persekutuan Badminton Dunia ( BWF ). Ini bermakna semua pemain wanita yang ingin menyertai kalendar ( BWF ) perlu memakai skirt pada kejohanan Grand Prix dan kejohanan utama. Hujahnya, peraturan terbaru itu akan menjadikan ia sebagai daya tarikan terbaru kepada sukan badminton dunia. Mmm…bagi lelaki ape tak tertariknya….sebab apabila pemain wanita tersebut melompat, maka akan terangkatlah skirt itu dan berdebar-debarlah hati + terbelalaklah biji mata masing-masing melihatkan perkara tersebut !!!


Itu baru satu. Sebenarnya banyak lagi bukti yang dunia moden sekarang samada dalam bidang sukan, mahupun model fesyen telah ‘ slow-slow ‘ mengeksploitasi tubuh wanita. Tetapi yang herannya, wanita sendiri tidak membantah eksploitasi tersebut, malah kelihatan seolah-olah suka dan menggalakkan lagi…ada laaa….so….apa yang boleh kami (kaum Adam) lakukan ???

Dalam isu ini, tak terdengar pula penulis akan pemimpin-pemimpin dan aktivis-aktivis wanita yang biasanya lantang bersuara menyatakan bantahan. Mungkin mereka pun setuju agaknya ( just andaian penulis ). So, kalau mereka pun suka, takkan kami (kaum Adam) yang hidung tak mancung, pipi tersorong-sorong nak ke depan membantah pulak ???

Namun sukacita nak penulis nyatakan dalam isu pakaian sukan wanita ini, pemimpin dan dan aktivis Iran kerap ke depan bagi memperjuangkan hak wanita untuk berpakaian sempurna ketika bersukan. Tidak lama dulu, Persekutuan Bola Sepak Iran memperjuangkan agar anggota pasukan bola sepak wanita mereka diberi hak untuk mengenakan pakaian menutup aurat secara total pada kejohanan antarabangsa di Singapura.

Jika anda masih ingat, Iran juga pernah menganjurkan Sukan Negara-Negara Islam suatu ketika dahulu yang membabitkan atlet wanita yang menutup aurat secara total ditambah dengan gelanggang sukan tertutup. Di kejohanan-kejohanan antarabangsa pun wanita Iran muncul dengan pakaian menutup aurat.

Persoalannya, jika pemerintah Iran boleh bertegas dalam isu ‘ eksploitasi terhadap tubuh wanita ini ‘, bagaimana pula sikap pemimpin negara-negara lain termasuk Malaysia ??? JIka atlet Bahrain, Rugaya al-Ghasari istiqamah dalam berhijab walaupun dia bertanding di Sukan Olimpik, bagaimana pula ahli sukan wanita kita ???


Rugaya atlet bertaraf dunia yang menjuarai acara 200 meter Sukan Asia di Doha beberapa tahun lalu pun boleh berhijab, apalah sangat atlet-atlet wanita kita yang masih ‘ terhegeh-hegeh ‘ mencari medal di Sukma dan Sukan Sea boleh memakai ‘ pakaian adik mereka ‘ dan mendedahkan segalanya kepada umum. Pendek cite, medal tak dapat, tapi saham akhirat dapat….tak ke rugi macamtu ???

Bersukan tak salah, malah boleh dijadikan satu ibadat jika kita mengikut syariat yang ditetapkan Islam. Penulis juga merupakan seorang ‘ kaki sukan ‘…dan oleh sebab itu penulis rasa terpanggil untuk membincangkan isu ini.

Jika wanita Islam sendiri tidak bangkit menyatakan ketidakadilan dan kebebasan terhadap ‘ kempen ekploitasi terhadap tubuh mereka ‘, maka siapa pula mahu memperjuangkan harga diri dan maruah kalian ??? Nak harapkan pemimpin dan aktivis berfikiran jumud dan sekular ???……jangan mimpilah jawabnye

Wallahu'allam......

No comments:

Post a Comment