Pages

Friday, March 18, 2011

Please My Friends......Jangan Promosi " DOSA " di Fb & Blog...



Bismillahiwa'ala barokatillahi wa'ala rasulillah....

Iman seseorang telah disepakati oleh para ulama boleh menaik dan menurun berdasarkan pelakuan di dalam kehidupan sehariannya. Jika dosa memenuhkan ruang kehidupannya dengan dosa, keimanan akan menurun, memberi kesan kepada seluruh amalan. Solat menjadi tidak khusyu' dan berat, demikian amalan kebaikan dirasa membosankan dan teramat menjemukan. Perasaan kesal dan rasa bersalah atas pelakuan dosa pula akan semakin pudar, hasilnya, keimanan di dalam hati menjadi semakin malap tanpa sinar. So....scra tuntas saye hrapkan kekawanku skalian...jngan

Mendedahkan dosanya melalui gambar sperti :

1- sdang minum arak

2- sdang hadiri parti maksiat & dosa

3- sdang berpelukan lelaki & prempuan bkan mahram

4- sdang bersentuhan bg yg bkan mahram & sbagainya


Juga x dedahkan dosa melalui movies, muzik & yg sewaktu dengannya......

Sekiranya semua yang disebut tadi dikongsi di facebook dan blog, kita bimbang individu terbabit tergolong di dalam kategori penyebar dosa dan pembuka aib diri sendiri. Nabi s.a.w memberi ingatan :-

كل أمتي معافى إلا المجاهرين، وإن من المجاهرة أن يعمل الرجل بالليل عملا، ثم يصبح وقد ستره الله عليه، فيقول: يا فلان عملت البارحة كذا وكذا، وقد بات يستره ربه، ويصبح يكشف ستر الله عليه

Ertinya: Setiap umatku (boleh) diampunkan kecuali mereka yang mendedahkan (dosanya),ada di kalangan yang mendedahkan ini , melakukan suatu dosa di waktu malam, berpagi-pagi sedang Allah menutup keaiban dosa itu, namun tiba-tiba dia mendedahkan seraya berkata :" Wahai fulan, semalam aku lakukan itu dan ini" maka terhapuslah tutupan Tuhannya dan jadilah ia membuka (rahmat) Allah yang(sebelum ini) menutup keaibannya.

( Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)


So...jom kite refresh balik ape fungsi Fb & blog yg sbenarnye :

a- Memanupulasi akaun facebook untuk manfaat Islam melebihi kepentingan peribadi. Justeru, ruang yang ada wajar digunakan untuk mempromosi kefahaman Islam melalui tulisan, video, audio dan sebagainya.

b- Limitasikan dan kurangkan perbincangan soal remeh temeh peribadi yang membuang masa diri dan orang lain.

c- Tidak sehingga berkongsi terlalu banyak gambar peribadi ( khsusunya bagi wanita) sejak zaman kanak-kanak tanpa had limitasi, tanpa kawalan ia bakal membawa mudarat berbanding manfaat. Di samping ia akan kekal di facebook orang yang dikongsi dan juga syarikat facebook.

d- Tidak memasukkan perincian peribadi yang sensitif khususnya seperti akaun bank, taraf kesihatan dan sebagainya. Cukuplah sekadar menyertakan nama, tarikh lahir dan pendidikan.

e- Tidak terlibat dengan permainan-permainan dan aplikasi yang dijangka bercanggah dengan Islamseperti kuiz ramalan nasib. Sama ada atas dasar ‘main-main' atau tidak.

f- Tidak mempercayai aplikasi tilik moden seperti rahsia tarikh kelahiran dan sepertinya yang terkandung dalam aplikasi percuma facebook. Sama ada atas dasar ‘main-main' atau tidak.

g- Menyedari bahawa maklumat kita di facebook boleh menjadi database pihak asing ( YAHUDI ) untuk memantau kehidupan dan informasi peribadi kita jika tidak dikawal. Database sebegini sebenarnya amat bernilai dan sukar ada satu organisasi di dunia ini yang mampu menyimpan maklumat manusia sebagaimana facebook. Hatta parti politik masing-masing pun tidak mempunyai maklumat ahlinya yang sebegitu update sebagaimana facebook. Justeru, maklumat sebegini amat banyak gunanya untuk sebarang tujuan kejahatan dan ketamakan.


Saye pham kite zman remaja-remaji ni prlukan ' teman tp mesra ' & Fb ni slah satu wadah ' trbaek ' nk dpatkannya..... Tp ingatlah.....

Fb memang banyak kebaikan,tidak kurang juga keburukannya. Hari ini kita berbalas-balas komen dngn kawan berlawanan jantina tanpa rasa bersalah. Dulu bila berhadapan,kedua-dua malu untuk bersua muka,apatah lagi bergurau senda tapi bila di Fb,benteng malu tiada lagi. Apa-apa status yang si dia tulis,kita tunggu dengan penuh sabar,bila komennya keluar kita komen dengan penuh ‘kiut’. Segala jenis emoticon ditambah supaya resepi mengorat menjadi.

Law x mengorat sekalipun,bukankah itu sudahpun digelar pergaulan bebas. Saya tegaskan sekali lagi,memang x bertepuk-tampar tp brhubung secara berlebihan antara lelaki & perempuan bkan mahram ditegah dalam Islam. Saya x nafikan saya juga kadang2 terlebih tp selepas mrujuk kpda yg lbih ' ARIF ', saya rasa tertampar. Jadi mulai hari ini,marilah kita cuba untuk meminimumkan perhubungan kita dengan bukan mahram kita di Fb, kalau tidak perlu, jangan komen. Moga dengan kita menjaga hubungan kita dengan x mahram kita di hari ini, Allah menjaga hubungan kita dengan ' si dia ' selepas kita berkahwin dengannya....
Wallahu'allam

video

No comments:

Post a Comment