Pages

Saturday, March 26, 2011

Mencari Kebahagiaan Di Sebalik CINTA ???


Cinta adalah anugerah ALLAH kepada setiap insan. Insan yang tidak memiliki rasa cinta ialah insane yang tidak normal. Manusia tidak dapat lari daripada perasaan cinta. Oleh sebab itu, tidak hairanlah al-Quran mengutarakan cinta sebagai sesuatu yang fitrah yang bergelojak dalam setiap jiwa manusia.
Firman ALLAH s.w.t yang bermaksud, “ Dihiaskan bagi manusia itu kecintaan tentang apa yang menyenangkan iaitu daripada wanita-wanita, anak-anak, harta yang banyak daripada emas dan perak, kuda-kuda pilihan, haiwan ternakan dan tanaman.” ( Surah Ali ‘Imran 3:14 )
Manusia mencari cinta unutk kebahagiaan. Cinta di alam rumah tangga ialah cinta yang penuh keberkatan dan cinta yang diredhai. Cinta ada pasang surutnya. Ada ketika, cinta itu suram dan hambar. Setiap yang terjadi kepada cinta perlu dinilai dan digilap agar ia kembali bersinar.

Ada apa dengan “ Cinta “ ???

Penting sangatkah cinta ??? Kalau tak penting, manusia tak akan bersusah payah mencarinya. Mengapa cinta begitu penting ??? Tak lain & tak bukan kerana cinta ialah kunci kebahagiaan dan ketenangan hidup. Kebahagiaan adalah antara elemen terpenting dalam kehidupan. Semua orang ingin bahagia. Tak ada manusia yang bercita-cita untuk derita. Seorang guru pernah bertanya kepada muridnya,
“ Apa cita-cita kamu bila besar nanti ?
” Murid itu menjawab,...“ Saya ingin menjadi seorang professor.
” Guru itu bertanya lagi,
“ Profesor dalam bidang apa ?
” Murid itu menjawab....“ Profesor dalam bidang kebahagiaan”

Cita-cita untuk bahagia memang cita-cita yang mulia. Tidak guna duit yang banyak jika tak bahagia. Seandainya hadir cinta sekadar untuk mengecewakan, lebih baik cinta itu tak pernah hadir. Untuk apa memilih hidup yang kecewa ???
Seorang pujangga pernah berkata tentang hakikat kebahagiaan :

Rumahnya bertingkat-tingkat,
Wangnya berlipat-lipat,
Kasutnya berkilat-kilat,
Pasangannya cantik memikat,
Badannya sihat wal ‘afiat,
Tapi bahagia tak dapat,
Kerana hidup macam nak kiamat,
Sana sini jadi gamat…..



Dalam hati ada “ Cinta “

Cinta akan terbina dengan baik jika hati kita bersih dan ikhlas.Oleh itu, cinta yang tercerna nampak dalam kelakuan dan tingkah laku kita sebenarnya bermula dari hati. Jika perkahwinan itu berlaku secara paksa tanpa ada sekelumit pun rasa suka dan redha, maka istana yang dibina akan cepat PUNAH. Apatah lagi jika perkahwinan itu terbina atas dasar cinta yang dicemari maksiat, maka makin cepatlah ia berkubur. Istana kebahagiaan alam rumah tangga yang terbina akan cepat musnah jika tak dibajai.

Cinta “ Fotokopi “

Cinta tak boleh ditiru dengan begitu mudah. Ia perlu dibina dan disemai dengan baik agar ia subur. Oleh itu, jika kita bercinta kerana hanya ingin fotokopi dari cinta orang lain, ia akan menjadi kabur. Cinta fotokopi ialah cinta yang lahir tanpa perasaan yang ikhlas. Cinta mestilah berdasarkan asas yang kukuh.
Cinta khususnya cinta antara pasangan yang masih belum diikat dengan ikatan yang sah yakni akad nikah perlu melalui adab dan peraturan syariat. Islam tak mahu melahirkan cinta terlarang iaitu cinta yang melanggar hukum.

Cinta “ Terlarang ”

• Berdua-duaan di tempat sunyi or mencurigakan
• Berpegangan tangan & berpelukan
• Bertemu tanpa ditemani mahram
• Tak menjaga adab berpakaian
• SMS yang keterlaluan yang membazir wang dan masa
• Telefon terlalu kerap
• Keluar menonton wayang bersama
• Bercakap perkara-perkara yang tak perlu
• Menaiki kenderaan berdua-duaan

Ramai pasangan bercinta atau bertunang tak rasmi & rasmi menganggap pertunangan merupakan TIKET untuk melakukan semua perkara yang melampaui batas. AWAS dan berjaga-jaga dengan tipu daya syaitan. Sebab itu hadis rasul mengingatkan tentang fitnah wanita terhadap lelaki, begitu juga sebaliknya. Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud :

“ Tak aku tinggalkan selepasku fitnah yang lebih mudarat ke atas kaum lelaki daripada wanita “ ( riwayat Bukhari )

Bagi menggilap cinta yang pudar, bagi membajai bunga-bunga di taman hati setiap individu dan pasangan, bagi membentuk rumah tangga bahagia, bagi mencapai cita-cita slogan “ Baiti Jannati “ iaitu rumahku syurgaku, maka setiap pasangan perlulah berusaha ke arah itu.

Prinsip asas dalam mewarnai kebahagiaan pasangan ialah berdasarkan kaedah hidup secara baik. Pasangan mesti hidup saling hormat-menghormati, bantu-membantu & bekerjasama. Firman ALLAH s.w.t yang bermaksud “ Dan bergaullah dengan baik dengan isteri kamu dengan cara yang baik “ ( Surah al-Nisa’ 4: 19 ).
Wallahu’allam

No comments:

Post a Comment