Pages

Wednesday, May 4, 2011

GERAKAN FREEMASONRY ( part 1 )


PENGENALAN

Gerakan ini dipelopori oleh orang Yahudi yang ingin mengambil kembali tanah Palestin dan membina kembali Haikal Sulaiman di bawah runtuhan Masjidil Aqsa, kemudiannya ingin melebar-luaskan pemerintahan mereka ke Syria, Iraq, Jordan, Mesir dan terus menuju ke Madinah di Arab Saudi. Pergerakan ini dibentuk bagi mengembangkan fahaman Yahudi dengan cara bergiat cergas dalam bidang pendidikan politik, budaya dan sosial.


Bermula daripada gerakan inilah, maka telah timbul pertubuhan-pertubuhan yang berbentuk kebajikan serta keamanan di seluruh dunia bagi mengaburi mata masyarakat terhadap pergerakan mereka ini. Gerakan ini telah menyusup masuk ke seluruh fahaman, agama, dan bangsa tanpa perlu menukar identity mereka, asalkan mereka taat setia kepada pergerakan ini. Pertubuhan ini juga bergiat cergas dalam bidang ekonomi dengan cara memonopoli dan menghalalkan riba dalam kalangan masyarakat.

Dalam bidang sosial pula, mereka lebih mengambil perhatian tentang kemanusiaan dan sentiasa menghulurkan bantuan kepada sesiapa sahaja yang memerlukannya. Mereka juga suka memberika penghargaan kepada individu yang cemerlang untuk menarik mereka menyertai pergerakan ini. Kebanyakan orang yang terjebak ke dalam pertubuhan ini adalah dari kalangan orang-orang yang berkepentingan dalam pertubuhan kerajaan dan sosial. Individu-individu yang telah terjerumus ke dalam pergerakan ini terpaksa akur dengan kehendak pergerakan ini.

PENGERTIAN FREEMASONRY

Menurut ‘ Ensiklopedia Eri dan Istilah Yahudi ‘, perkataan freemason ini diambil daripada perkataan Inggeris yang bermaksud ‘ jurubina bebas ‘ ( free and mason ). Secara khususnya, perkataan ‘ free ‘ membawa maksud ‘ tukang batu atau tukang bangunan ‘. Maka wujudlah daripada ungkapan tersebut yang membawa maksud jurubina bebas atau tukang bangunan yang merdeka sebagaimana tercatat di dalam ensiklopedia tersebut.

Pengertian ini telah disokong oleh Dr. Yahaya Mohd Rabi’e pengarang kepada buku ‘ Tayyarat Wa Mazahib Fikriyyah Mu’asoroh ‘. Freemasonry berbeza maksudnya menurut bahasa, seperti berikut :

- Bahasa Arab dipanggil masuniyah
- Bahasa Perancis dipanggil france masonerie
- Bahasa Urdu dipanggil masunik
- Bahasa Belanda dipanggil vrijmetselarij

Freemasonry ini sebenarnya tak ada kaitan dengan tukang-tukang bangunan yang terdapat pada abad pertengahan. Freemasonry juga tak ada hubungannya dengan kegiatan pembinaan kapal atau gereja besar seperti yang difahami oleh segolongan cerdik pandai.

Hakikatnya, Freemasonry ini sebenarnya adalah sebuah organisasi Yahudi Antarabangsa yang bervisi untuk menghancurkan kesejahteraan manusia, merosakkan kehidupan berpolitik, eekonomi dan sosial di seantero negara-negara yang dimasuki mereka. Organisasi ini berusaha untuk merosakkan bangsa dan pemerintahan Non-Yahudi (Goyim).


PENUBUHAN PERGERAKAN FREEMASONRY

Mengikut pengarang kitab ‘ Tabdid Azzolam ‘, pergerakan rahsia ini telah disaskan pada tahun 43 Masihi hasil daripada cetusan 2 orang lelaki Yahudi bernama Aheram Abyob dan Muab Lavi yang merupakan penasihat kepada Raja Herod’s Akriba ataupun dipanggil father.

Manakala pengarang kitab ‘ Rahsia pergerakan Freemasonry dan Kelab Rotary ‘ pula mengatakan bahawa pergerakan ini telah bermula sekitar tahun 37 Masihi. Tujuan awalnya adalah untuk menyekat pengaruh ajaran al-Masih ( Nabi Isa a.s ) dan menjaga keselamatan bangsa Yahudi.

Secara umumnya pergerakan ini ditubuhkan dan dirancang oleh Yahudi berdasarkan kitab Talmud untuk memusnahkan semua agama secara umum dan Katholik khusunya. Namun kemudiannya, mereka mengalihperhatian kepada agama Islam sebagai musuh utama dengan menyebar-luaskan fahaman Komunisme dan Sekularisme selepas kejatuhan agama Krristian pada zaman Revolusi Eropah pada kurun ke-17 Masihi.

Penentangan secara langsung tehadap agama Islam bermula pada tahun 1717 Masihi apabila pergerakan rahsia ini mengadakan seminar pertamanya secara rasmi di London. Dalam seminar tersebut, seorang anggota Freemasonry yang bernama Anderson telah meletakkan agama rasmi Islam sebagai musuh utama mereka. Di awal penubuhan Freemason ini, ia dianggotai oleh 9 orang yang telah bersumpah taat setia dengan nama Tuhan dan Taurat untuk menjaga segala rahsia pergerakan ini.

Berikut penulis sertakan skrip lafaz sumpah setia tersebut :

“ Saya si fulan bin si fulan bersumpah dengan nama Tuhan dan Taurat serta dengan penuh penghormatan saya, sesungguhnya saya telah menjadi salah seorang daripada anggota yang Sembilan mengasaskan pergerakan ini ( Secret Power ). Saya berjanji tidak akan mengkhianati saudara seanggota dengan apa-apa bentuk kemudaratan berdasarkan ketetapan pergerakan. Saya berjanji untuk mengikuti segala ketetapan ( peraturan ) yang telah disepakati bersama dengan penuh ketaatan, amanah dan berusaha melakukan sebaik-baiknya. Saya berjanji untuk berusaha menambahkan bilangan keanggotaan. Saya juga berjanji untuk memesongkan sesiapa sahaja yang mengikuti ajaran al-Masih dan berusaha sedaya upaya saya untuk membunuh mereka yang menyebarkan ajaran ini ( ajaran Nabi Isa a.s. ) saya berjanji tidak akan membocorkan mana-mana rahsia yang tersimpan antara kami senggota kepada anasir luar mahupun daripada kalangan seanggota kami ( yang berpaling tadah ). Sekiranya saya telah didapati khianat dengan cara membocorkan rahsia pergerakan mahupun perkara-perkara yang harus diselindungi antara kami seanggota, maka saudara seanggota saya berhak utnuk membunuh saya dengan apa cara sekalipun “

Seusai saja melafazkan sumpah setia itu, maka anggota kumpulan ini mula menubuhkan markas mereka yang pertama yang diberi nama ‘ Markas Jerusalem ‘ bertempat di istana Herod’s Akriba/Father. Nama istana tersebut ialah ‘ DeHaliza ‘ yang merupakan markas operasi pergerakan ini. Maka bermulalah misi pertama mereka untuk menjalankan apa yang telah mereka janjikan.


Langkah pertama yang diambil ialah dengan menubuhkan pertubuhan-pertubuhan yang melambangkan kemanusiaan dengan nama yang pelbagai di bawah tujuan yang satu.
Langkah seterusnya ialah melakukan perubahan pada sumpah taat setia dari yang asal bagi mengaburi masyarakat untuk menarik lebih banyak anggota menyertai pergerakan ini. Caranya ialah dengan menubuhkan pertubuhan-pertubuhan yang cenderung kepada keamanan dan sosial.

Berikut penulis sertakan sumpah taat setia yang telah diubahsuai :

“ Saya si fulan bin si fulan bersumpah dengan nama Tuhan dan dengan sepenuh keimanan serta penghormatan saya, sesungguhnya saya bersatu bersama saudara seanggota untuk melakukan segala apa yang telah disepakati oleh kami semua. Sesungguhnya saya berjanji akan saling tolong-menolong sesame mereka dan akan sehati-sejiwa hingga ke akhir hayat “

Perbezaan antara kedua-dua sumpah taat setia ini ialah dari segi balasan orang yang didapati mengkhianati perjanjian tersebut. pada sumpah yang pertama, ianya dinyatakan secara jelas tentang hukumannya, manakala pada sumpah yang ke-2 ini dipendekkan agar tidak diketahui secara jelas isi sumpah taat setia tersebut. Di antara pertubuhan-pertubuhan yang berkaitan dengan Freemason ini ialah Rotary Club, Lions Club, St. John dan pertubuhan-pertubuhan kewanitaan, persaudaraan, kesihatan dan kanak-kanak sedunia.

Firman ALLAH s.w.t yang bermaksud :

“ Dan sesiapa yang mencari selain Islam sebagai Din ( peraturan hidup ) maka sesekali tidak diterima dan ia di akhirat kelak dari golongan mereka yang rugi “
( Surah Ali Imran : 85 )

Sabda Rasulullah s.a.w dalam sebuah hadis yang bermaksud :

“ Bukan dari kalangan kita orang yang menyeru kea rah assobiyyah, bukan dari kalangan kita orang yang berperang di atas dasar assobiyyah dan bukan dari kalangan kita orang yang mati di atas dasar asssobiyyah “
( Riwayat Muslim )

Sabda Rasulullah s.a.w lagi yang bermaksud :
“ Assobiyyah itu ialah kamu menolong kaummu di atas dasar kezaliman “


Nantikan part ke-2 ‘ Gerakan Freemason ‘ ini dengan pembongkaran mengenai Prinsip dan Cabang Pertubuhan Freemasonry.
Wallahu'allam........

No comments:

Post a Comment