Pages

Wednesday, March 17, 2010

NEWS FROM AL-JAZEERA















REJIM ISRAEL BUKA SEMULA KUIL YAHUDI DI BAITULMAQDIS

BAITULMAQDIS, RABU, 17 MAC 2010 – Beratus-ratus penduduk Palestin bertempur dengan tentera Israel selepas rejim Tel-Aviv itu membuka semula kuil lama Yahudi di Kota suci tersebut.
Pemimpin Hamas, Khaled Meshaal turut mengecam pembukaan semula kuil tersebut. Beliau mendakwa pembukaan mercu tanda penganut Yahudi itu adalah permulaan kepada kemusnahan Masjid Al-Aqsa dalam kawasan Kota Lama. “ Kami menentang tindakan tentera zionis membina dan mendirikan kuil Hurva. Ia menandakan kemusnahan Masjid Al-Aqsa”. katanya.
Kenyataan keras Khaleed itu diucapkan ketika mengadakan mesyuarat dengan pemimpin-pemimpin Hamas dan kumpulan Palestin di Gaza.
Kuil Yahudi itu, pertama kali dibina pada 1694 dan dimusnahkan pada 1948 selepas askar Jordan menawan Kota Lama daripada tentera zionis semasa perang Arab-Israel.
Namun kelmarin kuil berkenaan dibuka semula selepas 62 tahun ia dimusnahkan dalam majlis yang dilihat sengaja memburukkan lagi pelan damai dan ketegangan agama di Baitulmaqdis. Khaleed mengutuk majlis tersebut dengan menyifatkannya sebagai pembohongan sejarah dan pemalsuan monumen-monumen agama dan sejarah Baitulmaqdis,- AL-JAZEERATV…….

No comments:

Post a Comment