Pages

Saturday, September 24, 2011

SEJAUH MANAKAH PERANAN BARRACK HUSSEIN OBAMA DALAM ISU PALESTIN ???

Bismillah…….

Perlantikan Barrack Hussein Obama sebagai Presiden baru Amerika memberikan harapan kepada sesetengah orang untuk melakukan perubahan besar terhadap isu konflik Israel dan Palestin. Harapan ini mungkin berputik apabila Obama pernah berkata, isu pertama yang beliau beri perhatian sebaik mengambil alih jawatan Presiden ialah konflik Palestin-Israel. Persoalannya, mampukah beliau mengotakan janji ini sedangkan AS sendiri sedang mengalami krisis yang lebih utama iaitu krisis ekonomi ???

Tunggu dan lihat....

Ketika kempen di Persidangan Tahunan Jawatankuasa Hal Ehwal Awam Amerika-Israel (AIPAC), Obama dan Hillary Clinton kedua-duanya terpaksa mengampu Israel habis-habisan untuk berebut jawatan jawatan sebagai calon Presiden Amerika. Musim panas yang melatari kempen itu menjadi saksi betapa mereka berdua menyatakan sokongan tidak berbelah bahagi terhadap Israel. Untuk apa dan Kenapa ??? Ya, sudah tentu kerana mereka hanyalah ‘boneka’ Israel semata-mata. Yahudilah sebenarnya yang memanipulasi Amerika.

Obama secara terang-terangan berjanji tidak akan bertolak ansur dalam soal keselamatan membabitkan Israel. Clinton pula berjanji bahawa hubungan baik Amerika dan Israel akan berkekalan selama-lamanya. Janji-janji inikah yang diharapkan boleh menghadapi konflik Israel-Palestin ??? Polisi hubungan luarnya sangat tidak adil dan berat sebelah. Adakah era pemerintahan Obama mampu mengubah polisi luar AS dan akan bertindak adil terhadap Palestin-Israel ???

Janji-janji palsu Obama…..


Obama pandai bermain kata-kata apabila dalam kempen pilihan raya, beliau cuba memancing dan memenangi perhatian masyarakat dengan menggunakan kedudukan beliau sebagai bekas pensyarah Undang-undang, kononnya akan mengendalikan isu Palestin-Israel dengan cara yang berbeza dengan Presiden-Presiden sebelumnya kerana beliau faham tentangnya. Beliau juga menyatakan akan memberi fokus dan prioriti dalam konflik ini dan beliau percaya kepada keadilan. Sukar diramal adakah ini suatu janji yang akan direalisasikan atau hanya gula-gula politik semata-mata. Tidak hairanlah apabila terdapat komentar bahawa beliau merupakan Presiden pertama AS daripada golongan Yahudi. Polis Domestik kerajaannya akan ditentukan oleh anggota Zionis seperti Timothy Geithner, Lawrence Summers, Paul Volker, Peter Orszg, Jason Furman dan Jamie Rubin, iaitu anak kepada pengasas Rubinomics.

Obama ternyata dibayangi mata-mata Israel dalam setiap langkah dan tindakannya. Dia tak ubah ibarat robot yang telah dikawal ataupun lembu yang telah diikat oleh tuannya. Jadi, untuk apa kita perlu menaruh harapan padanya untuk membela kepentingan Palestin ???

Namun ternyata masih ramai yang menaruh harapan tinggi untuk melihat bagaimana Obama menyelesaikan masalah Palestin, soal perundingan damai, masalah al-Quds, dan pendirian negara Palestin. Kita bimbang sikap terlalu menaruh harapan ini membuatkan orang Islam berhenti berusaha untuk melakukan perubahan daripada inisiatif mereka sendiri, bukan mengharap pada faktor luar yang masih samar.

Mampukah Obama yang diharapkan itu memihak kepada kepentingan orang yang berhak iaitu penduduk Palestin berbanding kepentingan Israel ??? Adakah Obama akan mewarisi cara Bush yang memang terang-terangan bersikap seperti anjing belaan Israel ??? Bush telah meninggalkan Peta Jalan Damai dalam isu Palestin, janji-janji untuk membela Israel dan pengakuan terhadap hak-hak pemukiman Israel di al-Quds dan Tebing Barat.


Rapatkah hubungan Obama dengan Israel ???

Awal-awal kemenangan Obama telah membuktikan yang dia sepenakut Bush terhadap Israel hingga terdesak menyatakan akan melantik Ram Emmanuel dari Israel sebagai ‘team’ di Rumah Putih. Obama menjawab pertanyaan harian Yediot Aharonot bertarikh 27 Februari 2008, bahawa dia bersetuju dengan Israel dalam hal Palestin dan Iran. Nilailah sendiri petikan sekilas wawancara tersebut :

SOALAN : Ada kekhuatiran dalam kalangan kelompok Yahudi di AS bahawa ada kecenderungan anda kepada Arab kerana latar belakang anda Islam ???

OBAMA : Hakikat harus diketahui. Saya bukan Muslim dan selamanya saya tidak akan menjadi Muslim. Saya tidak pernah belajar di madrasah Islam dan saya tidak bersumpah dengan al-Quran. Saya berpegang teguh dengan Kristian. Selama empat tahun di Indonesia ketika kecil, saya belajar di sekolah secular. Ketika saya bersumpah maka saya bersumpah dengan Perjanjian Lama (Taurat).

SOALAN : Selama beberapa tahun Israel melihat AS sebagai rakan, apakah ini akan berlanjutan jika anda menjadi Presiden AS ???

OBAMA : Jelas jawapannya ya. Saya akan memberikan komitmen yang tidak perlu diragui untuk menjaga keamanan Negara Israel dan keakraban antara AS dan Israel. Saya bersaksikan Hillary Clinton di depan AIPAC bahawa Obama adalah sahabat baik Israel.


Sokongan Padu Obama Terhadap Dasar-Dasar Israel

Sebelumnya, ketika memberikan ucapan pada hari ulang tahun Israel yang ke-60, Obama berjanji melarang Iran memiliki senjata nuclear dan menjadikan al-Quds sebagai ibukota Israel. Menurutnya, ini tidak boleh ditawar dan dirundingkan lagi. Obama menambah bahawa kesepakatan dengan rakyat Palestin harus tetap menjaga identiti Israel sebagai negara Yahudi yang memiliki perbatasan aman yang diakui, Israel harus dibela, dan al-Quds menjadi ibukota Israel dan sebagai kota bersatu. Dia menyebut keakraban AS dengan Israel tidak mungkin dipisahkan.

Obama menyokong Israel hingga menyebut pendiriannya sebagai mukjizat, sebagaimana Nicolas Sarkozi menyebut hal itu. Di Sidrot, wilayah Israel yang sering dibedil pejuang Palestin, Obama menyatakan :

“ Kalau saya menjadi Israel, saya akan hancurkan GAZA ”

Oleh sebab itu, dalam satu wawancara dengan radio Israel, Tespi Livni menyambut kemenangan Obama dengan ucapan :

“ Presiden baru AS ini, Barrack Obama setuju dengan prinsip-prinsip politik Israel ” D

ewan perwakilan AS yang dikuasai Parti Demokrat telah meluluskan resolusi untuk membenarkan Israel mempertahankan hak mereka daripada serangan pejuang Palestin di Gaza dengan majoriti besar 390 berbanding 5. Dalam menghadapi konflik Palestin-Israel, Barrack Obama meminta kepada gerakan Islam Hamas agar mengakui syarat-syarat team kuartet dan mengiktiraf Israel. Beliau jga berkata bahawa beliau memahami sikap Israel yang hanya mahu membela diri. Pernyataan-pernyatan ini sudah cukup kuat untuk membunuh segala harapan kepadanya.

Jurucakap Hamas, Fauzi Barhum, dalam satu siding akhbar, ( Jumaat 23/01/2009 ), mengatakan :

“ Kebijaksanaan iyang salah inilah yang menjadi sebab utama penderitaan rakyat Palestin. Kebijaksanaan yang salah inilah yang telah mengheret kepada perang yang memusnahkan warga kami di Jalur Gaza ”

Barhum menegaskan apa yang dilakukan gerakan Hamas tidak lain tidak bukan adalah untuk membela diri dan melindungi kepentingan rakyat dan agama Islam, yang menjadi mangsa kehancuran oleh percaturan jahat Amerika dan Bush yang terkenal dengan kejahatannya di seantero dunia.


Hamas menjelaskan :

“ Yang harus dilakukan Presiden Obama adalah menunjukkan sikap-sikap positif yang mendukung keadilan isu Palestin, menghentikan kejahatan colonial Israel, mengakui hak rakyat Palestin dalam membela diri, sesuai dengan perjanjian antarabangsa, yang member hak kepada bangsa terjajah untuk membela diri dalam menghadapi keganasan apapun. Malangnya, pernyataan Obama ( menyokong dasar Israel ) telah dimanfaatkan sepenuhnya oleh Israel bagi melanjutkan misi pembunuhan dan blockade yang sudah dan sedang dipraktikkan terhadap anak bangsa Palestin ”

Renungkan wahai umat Islam………

So, jika tidak ada harapan untuk perubahan yang hak dan adil dalam politik AS terhadap Palestin, Iraq dan seluruh Jazirah Arab di era Presiden Obama, maka seharusnya Palestin dan Negara-negara Arab segera bersatu mengubah priority dan komitmen nasionalismenya dan bergerak member tekanan ke atas pemerintah AS yang baru ini. Apakah keganasan Zionis ini tidak cukup untuk membangunkan dunia Arab dan Islam pada hari ini ??? Sampai bila baru mereka akan bangkit dan menyedari tentang pertempuran hakiki antara Islam dan Zionisme ini ??? Kenapa mereka masih lagi tidak bersatu-padu di bawah panji Islam ??? Semoga kita memperoleh jawapannnya......Wallahu’alam………

3 comments:

  1. saya sangat setuju apa yang diperkatakan dalam blog ni...tpi islam itu sendiri x akan bangkit klu umat dier sendiri hanyut dalam kemewahan hidup yg berpaksikan barat khususnya yahudi ni. bnyak senjata yahudi yg berjaya menghayutkan pemikiran umat islam, apa sahaja yg kite sentuh,, semua milik yahudi laknatullah.. cuma terserah pada diri untung menggunakan ke jalan yg baik..tepuk dada tanyalah iman..sy tujukan ini untuk diri sy juga yg bnyak melakukan dosa.. marilah kita angkat martabat islam itu..satu agama yg mulia dan benar.. wallahualam.

    ReplyDelete

  2. arrayah.info
    - Kemerdekaan Hakiki dan Pembebasan Palestin Hanya Dengan Negara Islam Global iaitu Daulah Khilafah Islamiyah

    ReplyDelete
  3. Syahira : sykran laki ya ukhti....ana stuju sngat knyataan anti...insya-ALLAH...kite same2 jd pemangkin kpada kebangkitan Islam !!!

    Abu idris : sykran syeikh....

    ReplyDelete